Saturday, January 1, 2011

Farsi media report on Fallujah Birth Defects epidemic




امکان ارتباط ناهنجاری‌های مادرزادی در فلوجه عراق با تسلیحات آمریکایی


شهر فلوجه عراق
۱۳۸۹/۱۰/۱۰

http://www.radiofarda.com/content/f12_research_link_rise_infalluja_birth_defects_to_us_assaults/2264282.html



تحقیقی جدید در مورد دلایل افزایش شدید ناهنجاری‌های مادرزادی در شهر فلوجه عراق «برای نخستین بار» نشان داده است که آسیب ژنتیکی وارد شده به بخشی از مردم این شهر ممکن است در اثر تسلیحات جنگی آمریکایی باشد که در حمله شش سال پیش به این منطقه استفاده شده است.

عملیات نظامی نیروهای آمریکایی در فلوجه، مرکز استان انبار، در سال ۲۰۰۴ یکی از سنگین‌ترین نبردها در عراق بود که برای سرکوب شورشیان سنی مخالف دولت جدید عراق اجرا شد.

بنا بر پژوهش‌های انجام شده، میزان تولد کودکان ناقص‌الخلقه در شهر فلوجه ۱۱ برابر بیشتر از میانگین جهانی است. تعداد این کودکان به حدی زیاد بوده که دولت عراق برای بستری کردن آنها بیمارستان جدیدی در این شهر ساخته‌ است.

روزنامه بریتانیایی «گاردین» روز پنج‌شنبه با اعلام نتایج این تحقیق جدید نوشت که این پژوهش نشان می‌دهد ۱۵ درصد از کودکان متولد ماه مه در فلوجه با ناهنجاری‌های مادرزادی جدی به دنیا آمده‌اند.

به نوشته گاردین چاپ لندن، تحقیق جدید هم‌چنین برآوردهای پیشین کارشناسان مبنی بر این که میزان سرطان و بیماری‌های عصبی و قلبی در نوزادان فلوجه در سال‌های اخیر افزایش داشته را تأیید می‌کند.

این گزارش می‌افزاید از آنجا که بسیاری از مردم فلوجه از مراجعه به مسئولان خودداری می‌کنند آمار اصلی ممکن است بیش از آمار انعکاس یافته در این تحقیق باشد.

به گزارش گاردین، مژگان صوابی اصفهانی، یکی از نویسندگان گزارش تحقیقی اخیر، می‌گوید که نتایج نشان می‌دهد که جمعیت این شهر «باید به طور مزمن تحت تأثیر یک عامل سمی بوده باشند، اما برای مشخص کردن دقیق این عامل به آزمایش‌های بیشتری نیاز هست».

در حالی که برخی منابع از استفاده اورانیوم رقیق شده در سلاح‌های به‌کار رفته توسط نظامیان آمریکایی در نبرد فلوجه سخن می‌گویند، ارتش آمریکا همواره تأکید کرده که مسئول آلودگی‌های به‌جا مانده از جنگ عراق نیست.

گزارش جامعی از وضعیت سلامت ژنتیکی مردم فلوجه قرار است سال آینده از سوی سازمان جهانی بهداشت منتشر شود.






No comments:

Post a Comment